I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, April 29, 2012

Journey of Life - Chapter 36

Bersih 3.0 - Kesian orang melayu BODOH....!!



Aku rasa terpanggil nak 'meloginkan' diri aku kembali ke blog ni lepas tgk berita TV3 mlm tadi... pasal perhimpunan Bersih yang kononnya nk dijalankan secara aman... tapi last-last ada gak keganasan... huru hara sana sini...

Mungkin blog aku kali ni agak kasar sket... aku PEDULIK HAPA!! Dah byk kali aku tekankan aku bukan seorang yg pro- kerajaan atau pun pro-pembangkang.... aku berada di tengah-tengah... aku cuma perhatikan yg maner btol dan yg maner salah... aku akan decide based on aku punyer kata hati aku...

Bg aku Malaysia ni jadi huru hara pasal pakcik Nuar Berahim (NB) tu... Aku pun tak paham naper laa dulu pakcik Dolah Bedwi (DB) tu dok baik ati sgt pi lepaskan NB tu sapa suroh? Konon nak tunjukkan yang dia seorang yg pengampun... seorang yang warak... adehhh!! Sedih aku laa...  Time tu aku terus wat satu kesimpulan - Abis laa Malaysia ni mcm....! Pasal aper? pakcik NB sure wat something punyer...

Aku tanak libatkan isu politik kat sini... pasal bg aku politik ni mmg penting tp kalu salah bawak bole memecahbelahkan sesama manusia... aku perasan rakyat Malaysia ni nak act jadi terlalu patriotik... Kepala hotak korang laaa nak patriotik!!! Wajar ke jadi patriotik dgn terpekik terlolong tu sumer??? Kerajaan dah kasi korang permit utk wat perhimpunan... tapi korang tak reti nak hargai lagi? Ada yg sampai cedera parah laa... luka sana sini... kene tear gas... itu ke cara korang hormati kerajaan? Aku tak kata kerajaan tu 100% perfect... derang pun manusia gak… bukan aku nak backup derang ke hapa ker… kalu kata derang byk corrupt ker per kertapi BR1M korang amik gak kan? Kerajaan lupuskan yuran sekolah.... kasi baucer buku 1Malaysia... dan macam2 lagi...

Harga Petrol
Isu petrol... dah naik muak dah... cuba korang dok kat Singapore ke Thailand ker... baru korang tau betapa susahnya biler dok kat negara yang tak bg kemudahan subsidi…

Ni aku breakdown harga petrol :

Malaysia RON 95 – RM1.90/liter
Singapura RON 95 – S$2.17/liter (Ehsan : Singapore Petrol Price)
Thailand RON 95 – Baht 40.03/liter (Ehsan : Thai Petrol Prices)

Kalu convert laa harga Singapore dgn Thailand ni… ada laa jejak RM4 – RM5 seliter… bermakna… harga di Malaysia adalah lebih rendah berbanding negara-negara laen… tu pun sibuk maki kerajaan macam-macam… konon macam dah hebat sangat.. Berborak kat kedai kopi bole laaa…



Citer pasal Bersih balik… aku rasa rakyat Malaysia kene laa sedar diri sket… jgn laa jadikan negara kiter mcm negara-negara laen yg pernah ada huru hara… Yg heran akak2 makcik yg pakai purdah ala ninja pun dtg siap bawak anak-anak sekali – ni lagi satu lambang keBODOHan orang melayu… dah tau etika perhimpunan tak bole bawak kanak-kanak… tapi bawak jugak… Tak paham bahasa…. Otak korang letak kat celah kelengkang ker??



Ada pulak yg sampai baling botol-botol air mineral dekat kete polis sampai terbabas… pijak-pijak kete polis… Ok kalu rasa nak jatuhkan PDRM… guna cara yang betol… bukan cam gitu… korang nak kata diri korang bertamadun… tapi aku tengok sorang-sorang kat situ dah macam beruk kera siamang ungka….!!!






Ada member FB aku bilang dia pun pegi… dia kata kat situ laa terbentuknya satu unity berbilang kaum… kalu terjatuh ke aper ker sama-sama saling bantu-membantu… pastu dia ada bilang yg ada satu mamat ni pakai suar & kasut polis tapi baju biasa (makna tak pakai uniform penuh laaa) dok tanya dia soklan pastu pekik-pekik  kat dia macam nak provoke laa… dalam firasat aku… tu sumer sajer wayang nak jatuhkan PDRM…  Tapi member aku tak der nak libatkan isu politik dlm posting FB dia… dia pegi situ pasal nak rasa environment tu ajer…


Aku kesian kat orang melayu… ada otak tapi letak celah kelengkang… perangai dah takder tamadun langsung… lagi mulia orang asli kat Amazon tu…


/Puaka Ensem

No comments:

Post a Comment